Какъв ефект оказва AI върху работещите? - SoftUni AI
Loading...

Какъв ефект оказва AI върху работещите?

Какъв ефект оказва AI върху работещите?

Изкуственият интелект трансформира начина, по който работим. Огромното разнообразие от инструменти създава безпрецедентни възможности за повишаване на производителността, креативността и ефективността в различните индустрии.

С помощта на AI, фирмите могат да опростят задачите, да автоматизират повтарящи се дейности, да генерират иновативни идеи и да подобрят процесите по вземане на решения.

AI и различните инструменти продължават да се развиват с шеметни темпове. Днес вече не става дума за заместване на рутинни задачи, а за създаване на възможности за служителите да постигнат повече с помощта на технологиите.

Днес бъдещето, което само сме си представяли, вече е реалност, а AI е способен да отключи пълния му потенциал. Ето как!

Как влияе наличието на AI инструменти на работната сила?

Работната среда еволюира много бързо, благодарение на технологичните новости. Днес AI не е просто допълнителен инструмент, а източник на конкурентоспособност.

Все повече компании интегрират тези технологии на различни позиции и експертите, които отказват да овладеят релевантни към професията им инструменти, рискуват да изостанат. Последният доклад на Microsoft и LinkedIn – 2024 Work Trend Index Annual Report, разкрива точно тези тенденции както в приложението на инструменти с генеративен изкуствен интелект, така и в нагласите на работодателите.

В световен мащаб, 75% от работещите, които допринасят със знанията и натрупания опит за организациите си, използват генеративен AI. А по-любопитна е позицията, която заемат работодателите. Според доклада, 66% от ръководителите не биха наели служител без AI умения. Още по-интересно е, че 71% биха наели човек с по-малко опит, но повече AI умения, отколкото такъв с повече опит, но без познания в работата с AI инструменти.

Най-емблематичният пример за България идва от проучването на BASSCOMБългарската Асоциация на Софтуерните Компании. По техни данни, 16% от компаниите в IT сектора са внедрили AI инструменти във всички позиции, а над 58% – в някои позиции.

Нищо чудно, че в глобален мащаб наблюдаваме 142 пъти увеличение в добавянето на умения за боравене с инструменти като ChatGPT и Copilot в професионалните профили на потребителите на LinkedIn.

Всичко това се дължи на факта, че тенденцията вече не се ограничава само до IT, а все повече отрасли и професии започват да осъзнават огромната стойност и ефективността, която AI инструментите носят. Посланието е ясно – време е за адаптация към новия технологичен пейзаж.

Как AI променя работните процеси?

Нов доклад на Thomson Reuters за бъдещето на професионалистите разкрива, че 77% от работещите вярват, че AI инструментите ще окажат революционно въздействие върху работата им през следващите 5 години. Това е ръст от 10% спрямо 2023 година.

Добрата новина е, че 78% от участвалите в проучването смятат, че тези инструменти ще имат положителен ефект. Пример за това е сериозното количество време, което използването им може да спести. Проучването на Ройтерс показва, че за една година, професионалистите ще започнат да си спестяват по 4 часа на седмица, по 8 часа за три години и 12 часа на седмица за 5 години.

Или по-просто казано, работник, който използва инструментите на генеративния AI, ще успее да си освободи 200 часа от работно време през 2025 година. Това е само един пример за ефекта на изкуствения интелект върху работните процеси.

Как AI добавя стойност в работата?

Спестеното време позволява на професионалистите да се фокусират върху по-стратегически дейности с по-висока добавена стойност. А с помощта на AI инструменти, те са способни да постигнат много повече. Ето само няколко примера:

В IT сектора експертите могат да ускорят процеса по разработка, автоматизирайки рутинни задачи. Така фокусът им може да се премести към по-сложни и творчески аспекти на дейността.

Маркетинг експертите могат да създават внимателно таргетирани кампании с персонализирано съдържание, стъпвайки на детайлни анализи, осъществени с помощта на генеративен

Правните експерти и административния персонал могат да намалят количеството работа чрез автоматизирано създаване на договори, управление на документация и заготовка на кореспонденция.

Във финансовия сектор експертите могат да се възползват от автоматизирана обработка на данни, идентифициране на тенденции и генериране на изводи, които да подпомогнат вземането на решения.

В здравния сектор специалистите могат да бъдат подпомогнати в поставянето на диагнози, воденето на документация и проследяването на пациентския статус.

Образователните специалисти могат да използват AI инструменти, за да създават персонализирани образователни преживявания за своите ученици, спрямо тяхното представяне и образователни потребности, и още.

AI може да измени облика на работните процеси във всички сектори. Целта е да работим по-умно, а не по-трудно. И тук идва въпросът как да сме сигурни, че сме подготвени и умеем да си служим ефективно с тези инструменти.

Как да се уверим, че работим ефективно с AI инструменти?

По данни на Международния валутен фонд, близо 40% от работните позиции по света ще бъдат повлияни от изкуствения интелект. Този процент е дори по-висок в развитите икономики – 60%.

Интеграцията на подобни инструменти в бизнеси в световен мащаб изискват от работната сила съвсем нов набор от умения, чрез които работещите да се впишат в съвременната работна среда. Това включва теоретична подготовка и сериозна практика с помощта на адаптирани обучения, особено по посока prompt engineering.

Комбинацията от знания и умения за работа с актуални AI инструменти може да създаде конкурентно предимство за работещите, независимо от сектора, за който става дума. Това се дължи на повишената продуктивност и ефективност в ролята. Моментът за придобиването на подобни способности отдавна вече е настъпил.

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.