Кои сектори имат най-голяма полза от внедряване на изкуствен интелект? - SoftUni AI
Loading...

Кои сектори имат най-голяма полза от внедряване на изкуствен интелект?

Кои сектори имат най-голяма полза от внедряване на изкуствен интелект?

Изкуственият интелект оставя отпечатък върху почти всеки аспект от ежедневието ни, както в личен, така и в професионален план. Влиянието му става все по-осезаемо за бизнеса, а технологиите, които произлизат от появата на първите модели, стават все по-многобройни.

Няма сектор, който да не е бил повлиян от неочакваната технологична революция. Затова и от SoftUni AI разработихме цялостна програма за приложение на тези инструменти в ежедневието и бизнеса. Програмата цели да ти помогне да придобиеш устойчиви умения, които да ще ти помогнат да останеш конкурентен при новите условия на пазара на труда.

А той ще продължава да променя облика си. Инструментите на изкуствения интелект водят до подобрение в продуктивността, трансформация на процесите, намаляване на разходите и по-бързото и лесно идентифициране на нови възможности за растеж.

В следващите редове съм ти подготвила няколко ключови примера, които показват как бизнесът може да се възползва от AI, независимо от сектора, в който оперира.

Какъв е ефектът от AI за IT сектора?

Изкуственият интелект вече заема неоспорима роля в ускоряването на работните процеси на IT специалистите. Заетите в сферата използват AI в разработката, но не само.

По данни от Statista за 2024, програмистите използват AI инструменти за следните дейности: писане на код (82%), търсене на отговори на въпроси (67.5%), дебъгване (56.7%), документация (40%) и други.

С помощта на AI инструментите се осъществява анализ на данни, оптимизират се задачите и процесите, свързани с киберсигурността, както и с управлението на IT инфраструктурата и нейната поддръжка.

Всичко това е възможно благодарение на способността на AI да анализира големи обеми от данни в реално време. Затова и хората успяват да действат по-бързо и по-информирано.

Освен това моделите, до които всички имаме достъп, представляват и възможност за създаване на „умни“ приложения. Така те не просто могат да се управляват дистанционно и да изключват отоплението при достигане на определени градуси например, а и да се учат и да правят прогнози, така че да работят автономно.

Ще има ли място за маркетолози и медийни експерти?

AI вече трансформира начина, по който осъществяваме маркетингови дейности. С негова помощ може много по-бързо да се създава съдържание, да се персонализират рекламни кампании и по-ефективно да се достига до прогнози на база анализ на дейностите и пазара.

В топ 3 на дейностите, които маркетолозите подобряват с помощта на AI, се нареждат съобразяването на уеб съдържанието с намерението за търсене на потребителите – 84% от участвалите в проучване на Statista, 80% разчитат на тези инструменти, за да подобрят потребителското изживяване, а 74% ги използват, за да повишат класирането си в търсачките.

AI инструментите вече имат място в списването на заглавия, ускоряват процеса по създаване на съдържание – текстово и визуално, и помагат на все повече хора да заявят дигитално присъствие. Това обаче не замества креативността и стратегическия подход както в маркетинга, така и в медийното съдържание, а само ги подпомага.

Как AI подобрява работата на дизайнерите?

Пазарът на генеративен AI в сферата на дизайна през 2023 година достига малко над $550 милиона. До 2032 година се очаква да достигне до близо $8 милиарда, т.е. да расте с над 34% на година.

Този ускорен прогнозиран растеж се дължи на възможностите на генеративния изкуствен интелект да служи като личен асистент в генерирането на идеи, създаването на примерни дизайни и черпенето на вдъхновение, при което чувствително се ускорява процесът по дизайн.

От своя страна, това дава възможност на дизайнерите да работят с повече клиенти и да придобият по-добър стандарт. Това важи не само за графичните, а и за уеб дизайнерите.

Проучване на HubSpot показва, че 97% от уеб дизайнерите вече са си служили с AI инструменти за следните задачи: генериране на изображения и медийни активи за сайтове (58%), създаване на дизайна на уеб страници (50%), експериментални стратегии и дизайн елементи (49%), подобряване на дизайни (43%), проследяване на качеството на дизайните (40%), одит на потребителското преживяване (20%).

Тези данни неоспоримо доказват чувствителната роля на AI в сферите на дизайна – не с цел заместване на дизайнерите, а с цел подобряване на ефективността им.

Как ще се промени производството?

AI инструментите и фактът, че са толкова достъпни, създават за производителите нови възможности да останат конкурентни. Чрез тях могат да се оптимизират операциите и да се повиши продуктивността, като същевременно се намаляват разходите.

Чрез роботизация и автоматизиране на процеси, производителите могат да намалят количеството повтарящи се задачи, които се изпълняват от хората, могат да подобрят графиците на производствените процеси и дори да приложат прогнозна и изпреварваща поддръжка, след анализ на исторически данни, за да се осигури непрекъснат и безпроблемен производствен процес.

Как AI подпомага сфери като здравеопазването и финансите?

Сфери като здравеопазването и финансите също могат да се възползват от високотехнологични решения, подсилени от изкуствен интелект. Медицината вече се стреми към по-ефективна диагностика, а AI създава възможности за по-бърз и точен анализ на изображения. По този начин и лекарите ще могат да откриват заболявания в по-ранен стадий.

В сферата на финансите също става дума за анализ, но не на изображения, а на големи обеми от транзакции с помощта на AI. Проследяването и анализът в реално време могат да засекат аномалии и нетипични модели на поведение. С помощта на изкуствения интелект могат да се автоматизират дори процеси по кредитиране и финансиране.

Какъв ще е ефектът върху образованието?

Предвид това колко достъпни са инструментите с изкуствен интелект, те вече променят начина, по който учители и ученици си взаимодействат с образователния процес. От една страна, учителите имат възможност да обогатят уроците си и да почерпят вдъхновение и идеи как да направят часовете по-интерактивни и ангажиращи.

От друга страна, AI моделите позволяват на учениците да подпомогнат учебния си процес чрез самоподготовка. Ако по дадена тема не са научили достатъчно в клас, могат да се поинтересуват, да получат допълнителни и опростени дефиниции и т.н.

В допълнение, могат да задълбаят извън клас в темите, които наистина ги вълнуват, но за които няма време да се разгледат в дълбочина, поради спецификата на учебния процес.

Не на последно място, AI помощниците могат да автоматизират голяма част от административните задължения на учителите. Така и те ще имат повече време, за да се фокусират върху преподаването и материала.

Какво е бъдещето на кол центровете?

Дейностите, свързани с т.нар. support, също са в процес на трансформация. Все повече компании разработват собствени чатботове и виртуални асистенти. Това позволява на брандовете да са „на линия“ за клиентите си 24/7, като така изграждат лоялност и доверие.

Разбира се, в този контекст инструментите могат да се справят с базови и рутинни въпроси. Хората са тези, които трябва да обучат модела за специфични дейности. Освободеният ресурс остава за човешкия капитал, а това им позволява да се фокусират върху по-сложни и значими за бизнеса казуси.

Как се подхожда към внедряването на AI?

Внедряването на изкуствен интелект във всички сфери на дейност е неизбежно. Това се дължи на факта, че AI инструментите са изключително достъпни. Те вече са част от ежедневието ни.

Използването им обаче не трябва да е самоцелно. Когато става дума за внедряване на изкуствен интелект, има няколко задължителни стъпки:

1. Идентифициране на целите, които бизнесът иска да постигне с внедряването на AI.

2. Анализ на текущите процеси и идентифициране на възможности за оптимизация и автоматизация.

3. Подбор на подходящи инструменти, способни да осъществят задачите, за които се прилагат.

4. Ограничено тестване на AI решенията, за валидиране на полезността от интегрирането им.

5. Обучение и период на адаптация за екипа, който трябва да се научи да работи със специфичните инструменти, а и да се нагоди към изменените процеси.

Затова и превърнахме внедряването на изкуствен интелект в ключов етап от своята цялостна програма за прилагане на AI в ежедневието и бизнеса. Значението на тези решения ще става все по-голямо, а ролята, която ще играят за конкурентоспособността, все по-чувствителна. Затова е важно, когато ги прилагаш, да знаеш какво правиш, така че да извлечеш максимална полза от новите технологии.

Ако се стремиш точно към това, кандидатствай още днес!

Можем ли да използваме бисквитки?
Ние използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Можете да се съгласите с всички или част от тях.
Назад
Функционални
Използваме бисквитки и подобни технологии, за да предоставим нашите услуги. Използваме „сесийни“ бисквитки, за да Ви идентифицираме временно. Те се пазят само по време на активната употреба на услугите ни. След излизане от приложението, затваряне на браузъра или мобилното устройство, данните се трият. Използваме бисквитки, за да предоставим опцията „Запомни Ме“, която Ви позволява да използвате нашите услуги без да предоставяте потребителско име и парола. Допълнително е възможно да използваме бисквитки за да съхраняваме различни малки настройки, като избор на езика, позиции на менюта и персонализирано съдържание. Използваме бисквитки и за измерване на маркетинговите ни усилия.
Рекламни
Използваме бисквитки, за да измерваме маркетинг ефективността ни, броене на посещения, както и за проследяването дали дадено електронно писмо е било отворено.